Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

  2. Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2016 r., poz. 1010).

  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017r., poz. 1658).

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019 Ministra Edukacji Narodowej:

1. 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.

  2. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego.

  3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/2018:

Wymaganie 5: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne

  • Zdaniem rodziców dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.

  • Relacje pomiędzy nauczycielami, a dziećmi są właściwe.

  • Normy społeczne w relacjach pomiędzy pracownikami są przestrzegane, pracownicy zwracają jednak uwagę na zaburzenia w relacjach pracowniczych.

  • Relacje pomiędzy rodzicami, a nauczycielami są dobre.

  • W zachowaniu dzieci można zaobserwować wiele zachowań świadczących o tym, iż dzieci wiedzą jakie zasady zachowania obowiązują
    w przedszkolu.

  • W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowane w grupie poprzez zaplanowane, skuteczne i różnorodne działania.

  • Skutkiem oceny skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych były modyfikacje programu wychowawczego przedszkola, doboru programów profilaktycznych, określenia kierunku współpracy ze służbami mundurowymi oraz służbą zdrowia, sformułowania zadań i rekomendacji na nowy rok szkolny.

Wymaganie 3: Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

  • Dzieci w każdej grupie nabywają wiadomości i umiejętności zgodne z ich aktualnymi możliwościami rozwojowymi

  • Nauczyciele obserwują i analizują rozwój każdego dziecka i na tej podstawie dostosowują zakres podstawy programowej do ich aktualnych możliwości.

  • W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka oraz formułuje wnioski z tych analiz.

  • Dzięki oddziaływaniu przedszkola dzieci wykorzystują nabyte wiadomości i umiejętności w czasie zabawy i w sytuacjach zadaniowych.

Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty za rok szkolny 2017/2018.

Wnioski z ewaluacji przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego:
Wymaganie 4: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne

  1. Nauczyciele realizują treści podstawy programowej z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, podejmują efektywne działania dydaktyczno – wychowawcze, które zapewniają wszechstronny rozwój dzieci.

  1. Społeczność przedszkoli odnosi się do siebie z szacunkiem, życzliwością i otwartością, przestrzegając ustalone zasady współżycia społecznego, dzięki czemu dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie.

  2. Dzięki tworzeniu sytuacji zabawowych i zadaniowych w codziennej pracy, dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, co ma pozytywny wpływ na ich rozwój.

  3. Nauczyciele systematycznie analizują osiągnięcia wychowanków, uwzględniają ich możliwości, a wdrażanie wniosków z tych analiz sprzyja nabywaniu przez dzieci nowych wiadomości i umiejętności.

  4. Przedszkola aktywizują i motywują dzieci do samodzielnego działania przez właściwe realizowanie podstawy programowej, odpowiednie metody pracy, co sprzyja aktywności dzieci w rozwijaniu ich indywidualnych możliwości.

  5. Monitorowanie działań wychowawczych i profilaktycznych realizowanych w przedszkolu pozwala na ocenę ich skuteczności, a w razie potrzeby na wprowadzanie modyfikacji, które są dostosowane do zmieniających się potrzeb dzieci.

Wymaganie 5: Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

  1. Nauczyciele organizują i wspomagają rozwój i edukację dzieci w oparciu o diagnozę ich indywidualnych potrzeb i możliwości, podejmują skuteczne działania co sprzyja ich całościowemu rozwojowi i osiągnięciu dojrzałości do podjęcia obowiązku szkolnego.

  2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w przedszkolach są organizowane w sposób planowy, a monitorowanie ich przebiegu pozwala na dokonywanie odpowiednich zmian, które służą doskonaleniu tych procesów.

  3. Nauczyciele na zajęciach stosują różnorodne metody i formy pracy z dziećmi, dostosowane do ich potrzeb i możliwości, co sprzyja nabywaniu przez wychowanków nowych wiadomości i umiejętności.

  4. W przedszkolach funkcjonują zespoły nauczycieli w ramach których podejmowane są różnorodne działania, obejmujące planowanie, realizacje i ocenę efektywności procesów edukacyjnych, co wpływa korzystnie na jakość pracy wychowawczej i edukacyjnej.

  5. Nauczyciele rozpoznają i diagnozują możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe oraz sytuacje społeczną każdego dziecka, co przyczynia się do podejmowania adekwatnych działań, które gwarantują wychowankom wsparcie w ich rozwoju.

Zakres ewaluacji na rok szkolny 2018/2019:

Wymagania:

1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci

5. Respektowane są normy społeczne

3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych

Cele ewaluacji:

  1. Pozyskanie informacji czy przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę własną koncepcją pracy, modyfikuje ją i i realizuje ją we współpracy z rodzicami.

  2. Określenie stopnia zaangażowania przedszkola w kształtowaniu postaw patriotycznych i wychowaniu do wartości.

  3. Pozyskanie informacji na temat przebiegu procesu nabywania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej oraz jego efektu (wiadomości i umiejętności z zakresu kompetencji cyfrowych dzieci).

  4. Pozyskanie informacji o wykorzystywaniu badań zewnętrznych w celu podniesienia jakości procesów edukacyjnych.

Termin ewaluacji: wrzesień 2018 – maj 2019

Osoby odpowiedzialne: zespół ewaluacyjny, dyrektor

1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci

Przedmiot ewaluacji

Kryteria ewaluacji

Pytania ewaluacyjne

Sposób realizacji/źródła informacji

Termin realizacji

Ewaluacja koncepcji pracy przedszkola pod kątem możliwości szerszego kształtowania samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci.

Ewaluacja koncepcji pracy przedszkola

Planowość.

Różnorodność działań.

Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców.

Trwałość efektów.

Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego.

Planowość.

Różnorodność działań.

Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców.

Trwałość efektów.

Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego.

1. W jaki sposób nauczyciele uczą dzieci samodzielności?

Obserwacja zajęć dydaktycznych

Według harmonogramu

2. Co świadczy o kreatywności i innowacyjności nauczycieli?

Analiza dokumentacji (programy autorskie)

Analiza zapisów w dziennikach zajęć

Obserwacja zajęć dydaktycznych

Październik 2018

Według harmonogramu

Według harmonogramu

3. Co świadczy o kreatywności i innowacyjności dzieci?

Obserwacja zajęć dodatkowych

Analiza dokumentacji dotyczącej obserwacji dzieci

Analiza dokumentacji prezentującej wytwory dzieci: fotografie, wystawy, strona internetowa, itp.

(tabela analizy dokumentacji, analiza jakościowa)

Według harmonogramu

listopad 2018

maj 2019

co miesiąc

4. W jaki sposób nauczyciele włączają rodziców do kształtowania samodzielności dzieci?

Ankieta dla nauczycieli (1)

Styczeń 2019

5. W jaki sposób nauczyciele współpracują z rodzicami w celu rozwijania kreatywności dzieci?

Ankieta dla nauczycieli (1)

Styczeń 2019

  1. W jakim stopniu zrealizowano cele koncepcji przedszkola na lata 2014-2019?

  2. Jakie propozycje modyfikacji koncepcji proponują rodzice
    i pracownicy przedszkola?

Ankieta dla rodziców (7)

Ankieta dla nauczycieli (7)

Grudzień 2018

5. Respektowane są normy społeczne

Przedmiot ewaluacji

Kryteria ewaluacji

Pytania ewaluacyjne

Sposób realizacji/źródła informacji

Termin realizacji

Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci.

Planowość.

Różnorodność działań.

Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców.

Trwałość efektów.

Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego.

1. W jaki sposób nauczyciele kształtują postawy patriotyczne dzieci?

Obserwacja zajęć dydaktycznych

Według harmonogramu

2. Na realizację jakich wartości nastawione jest przedszkole?

Analiza dokumentacji: program wychowawczy przedszkola, programy profilaktyczne, programy dodatkowe, koncepcja pracy przedszkola, statut przedszkola, itp.

Grudzień 2018

3. Co świadczy o wychowaniu do wartości w przedszkolu?

Analiza dokumentacji:

sprawozdań z uroczystości, strony internetowej.

Kwiecień 2019

4. W jaki sposób nauczyciele włączają rodziców do kształtowania postaw patriotycznych dzieci?

Ankieta dla nauczycieli (2)

Marzec 2019

5. W jaki sposób nauczyciele współpracują z rodzicami w celu kultywowania priorytetowych wartości przedszkola?

Ankieta dla nauczycieli (2)

Marzec 2019

6. W jaki sposób przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym?

Ankieta dla nauczycieli (2)

Marzec 2019

3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

Przedmiot ewaluacji

Kryteria ewaluacji

Pytania ewaluacyjne

Sposób realizacji/źródła informacji

Termin realizacji

Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie ze sprzętu multimedialnego. Zbadanie stopnia wykorzystania sprzętu specjalistycznego, w tym multimedialnego, w celu monitorowania osiągnięć dzieci.

Planowość.

Różnorodność działań.

Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców.

Trwałość efektów.

Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego.

1. Czy w przedszkolu zostały określone kompetencje cyfrowe dzieci. Jeśli tak, to jakie umiejętności powinny nabyć dzieci
w poszczególnych grupach wiekowych?

Analiza dokumentacji – arkusze obserwacji dzieci.

Listopad 2018

2. W jaki sposób w przedszkolu uczy się dzieci odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania ze sprzętu multimedialnego?

Obserwacja zajęć dydaktycznych.

Według harmonogramu

3. W jaki sposób nauczyciele angażują rodziców do kształtowania umiejętności bezpiecznego i odpowiedzialnego posługiwania się sprzętem multimedialnym?

Ankieta dla nauczycieli (3)

Marzec 2019

11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych

Przedmiot ewaluacji

Kryteria ewaluacji

Pytania ewaluacyjne

Sposób realizacji/źródła informacji

Termin realizacji

Badanie losów absolwentów przedszkola, wykorzystanie wyników badań do dalszej pracy.

Planowość.

Różnorodność działań.

Zaangażowanie nauczycieli.

Trwałość efektów.

Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego.

1. Jaki poziom wiedzy i umiejętności wykazali absolwenci przedszkola zdaniem nauczycieli?

Ankieta dla nauczycieli w szkole (4)

Marzec 2019

2. Jaki poziom wiedzy i umiejętności wykazali absolwenci przedszkola zdaniem rodziców?

Ankieta dla rodziców absolwentów (5)

Kwiecień 2019

3. W jaki sposób nauczyciele poznają
i wykorzystują historię losów absolwentów do dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej?

Wywiad z nauczycielami (6)

Grudzień 2018

Zadania do wykonania

Termin

Osoby odpowiedzialne

Wybór wymagań do ewaluacji i określenie założeń ewaluacji.

Powołanie zespołów ewaluacyjnych.

Do 15 września 2018 r.

dyrektor, rada pedagogiczna

Opracowanie planu ewaluacji wewnętrznej:

  • opracowanie zagadnień kluczowych do ewaluacji,

  • zatwierdzenie zagadnień przez dyrektora.

Do 15 września 2018 r.

dyrektor, Rada Pedagogiczna, zespół ds. ewaluacji

Przygotowanie projektu ewaluacji:

  • opracowanie szczegółowego harmonogramu działań ewaluacyjnych zgodnie z założeniami projektowymi.

Zgodnie z przyjętym planem i harmonogramem

Zespół ewaluacyjny, dyrektor

Realizacja działań ewaluacyjnych:

  • przygotowanie narzędzi badawczych,

  • zbieranie danych, prowadzenie badań, gromadzenie i porządkowanie danych

Zgodnie z przyjętym planem i harmonogramem

Zespoły ds. ewaluacji

Analiza zgromadzonych danych:

  • pogrupowanie zebranych danych,

  • analiza jakościowa i ilościowa,

  • wypracowanie wniosków wynikających z przeprowadzonej analizy.

Zgodnie z przyjętym planem i harmonogramem

Zespoły ds. ewaluacji, dyrektor

Raport:

  • przygotowanie wstępne raportu, zespół ewaluacyjny,

  • przyjęcie założeń raportu przez Dyrektora,

  • ostateczne opracowanie raportu z ewaluacji wewnętrznej.

Maj 2018

zespół ds. ewaluacji, dyrektor

Popularyzacja:

  • prezentacja raportu Radzie Pedagogicznej,

  • prezentacja wybranej części raportu respondentom.

Czerwiec 2018

przewodniczący zespołu ds. ewaluacji

Wdrożenie działań wynikających z rekomendacji:

  • przygotowanie konkretnych działań wynikających z rekomendacji ewaluacyjnych,

  • wdrożenie przyjętych działań, monitorowanie efektów wdrażanych działań.

dyrektor

przewodniczący zespołów ewaluacyjnych

Skład zespołów ewaluacyjnych:

Wymaganie 1.: nauczycielki grup 3 - letnich.

Wymaganie 5.: nauczycielki grup 5 – letnich.

Wymaganie 3: nauczycielki grup 6 – letnich.

Wymaganie 11: nauczycielki grup 4 – letnich.

Przewodniczące zespołów ewaluacyjnych: Alicja Maliczak (3 i 4-latki) , Katarzyna Pawelczak (5 i 6-latki)