- ADAPTACJA
- INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
- NABÓR 2024/2025
- ZARZĄDZENIA DYREKTORA PRZEDSZKOLA
- EDUKACJA
- NASZE GRUPY
- KADRA PRZEDSZKOLA
- WYDARZENIA I AKCJE
- DOBRA RADA DLA RODZICA
- Z ŻYCIA PRZEDSZKOLA 2018/2019
- BHP
- Nagrody i wyróżnienia
- Nasi absolwenci
- Projekty Unijne i Dotacje
- Ogłoszenia Dyrektora
- Nasi partnerzy
- Przerwa wakacyjna
- iPrzedszkole
- Nadzór pedagogiczny
- Ciekawe strony
- DOKUMENTY
- Kontakt
- UBEZPIECZENIE
- KONKURSY
- Deklaracja dostępności cyfrowej dla strony internetowej
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
-
Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2016 r., poz. 1010).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017r., poz. 1658).
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019 Ministra Edukacji Narodowej:
1. 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
-
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.
-
Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego.
-
Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/2018:
Wymaganie 5: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
-
Zdaniem rodziców dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.
-
Relacje pomiędzy nauczycielami, a dziećmi są właściwe.
-
Normy społeczne w relacjach pomiędzy pracownikami są przestrzegane, pracownicy zwracają jednak uwagę na zaburzenia w relacjach pracowniczych.
-
Relacje pomiędzy rodzicami, a nauczycielami są dobre.
-
W zachowaniu dzieci można zaobserwować wiele zachowań świadczących o tym, iż dzieci wiedzą jakie zasady zachowania obowiązują
w przedszkolu. -
W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowane w grupie poprzez zaplanowane, skuteczne i różnorodne działania.
-
Skutkiem oceny skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych były modyfikacje programu wychowawczego przedszkola, doboru programów profilaktycznych, określenia kierunku współpracy ze służbami mundurowymi oraz służbą zdrowia, sformułowania zadań i rekomendacji na nowy rok szkolny.
Wymaganie 3: Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
-
Dzieci w każdej grupie nabywają wiadomości i umiejętności zgodne z ich aktualnymi możliwościami rozwojowymi
-
Nauczyciele obserwują i analizują rozwój każdego dziecka i na tej podstawie dostosowują zakres podstawy programowej do ich aktualnych możliwości.
-
W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka oraz formułuje wnioski z tych analiz.
-
Dzięki oddziaływaniu przedszkola dzieci wykorzystują nabyte wiadomości i umiejętności w czasie zabawy i w sytuacjach zadaniowych.
Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty za rok szkolny 2017/2018.
Wnioski z ewaluacji przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego:
Wymaganie 4: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
-
Nauczyciele realizują treści podstawy programowej z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, podejmują efektywne działania dydaktyczno – wychowawcze, które zapewniają wszechstronny rozwój dzieci.
-
Społeczność przedszkoli odnosi się do siebie z szacunkiem, życzliwością i otwartością, przestrzegając ustalone zasady współżycia społecznego, dzięki czemu dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie.
-
Dzięki tworzeniu sytuacji zabawowych i zadaniowych w codziennej pracy, dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, co ma pozytywny wpływ na ich rozwój.
-
Nauczyciele systematycznie analizują osiągnięcia wychowanków, uwzględniają ich możliwości, a wdrażanie wniosków z tych analiz sprzyja nabywaniu przez dzieci nowych wiadomości i umiejętności.
-
Przedszkola aktywizują i motywują dzieci do samodzielnego działania przez właściwe realizowanie podstawy programowej, odpowiednie metody pracy, co sprzyja aktywności dzieci w rozwijaniu ich indywidualnych możliwości.
-
Monitorowanie działań wychowawczych i profilaktycznych realizowanych w przedszkolu pozwala na ocenę ich skuteczności, a w razie potrzeby na wprowadzanie modyfikacji, które są dostosowane do zmieniających się potrzeb dzieci.
Wymaganie 5: Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
-
Nauczyciele organizują i wspomagają rozwój i edukację dzieci w oparciu o diagnozę ich indywidualnych potrzeb i możliwości, podejmują skuteczne działania co sprzyja ich całościowemu rozwojowi i osiągnięciu dojrzałości do podjęcia obowiązku szkolnego.
-
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w przedszkolach są organizowane w sposób planowy, a monitorowanie ich przebiegu pozwala na dokonywanie odpowiednich zmian, które służą doskonaleniu tych procesów.
-
Nauczyciele na zajęciach stosują różnorodne metody i formy pracy z dziećmi, dostosowane do ich potrzeb i możliwości, co sprzyja nabywaniu przez wychowanków nowych wiadomości i umiejętności.
-
W przedszkolach funkcjonują zespoły nauczycieli w ramach których podejmowane są różnorodne działania, obejmujące planowanie, realizacje i ocenę efektywności procesów edukacyjnych, co wpływa korzystnie na jakość pracy wychowawczej i edukacyjnej.
-
Nauczyciele rozpoznają i diagnozują możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe oraz sytuacje społeczną każdego dziecka, co przyczynia się do podejmowania adekwatnych działań, które gwarantują wychowankom wsparcie w ich rozwoju.
Zakres ewaluacji na rok szkolny 2018/2019:
Wymagania:
1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci
5. Respektowane są normy społeczne
3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych
Cele ewaluacji:
-
Pozyskanie informacji czy przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę własną koncepcją pracy, modyfikuje ją i i realizuje ją we współpracy z rodzicami.
-
Określenie stopnia zaangażowania przedszkola w kształtowaniu postaw patriotycznych i wychowaniu do wartości.
-
Pozyskanie informacji na temat przebiegu procesu nabywania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej oraz jego efektu (wiadomości i umiejętności z zakresu kompetencji cyfrowych dzieci).
-
Pozyskanie informacji o wykorzystywaniu badań zewnętrznych w celu podniesienia jakości procesów edukacyjnych.
Termin ewaluacji: wrzesień 2018 – maj 2019
Osoby odpowiedzialne: zespół ewaluacyjny, dyrektor
1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci
Przedmiot ewaluacji |
Kryteria ewaluacji |
Pytania ewaluacyjne |
Sposób realizacji/źródła informacji |
Termin realizacji |
Ewaluacja koncepcji pracy przedszkola pod kątem możliwości szerszego kształtowania samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci.
Ewaluacja koncepcji pracy przedszkola |
Planowość. Różnorodność działań. Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców. Trwałość efektów. Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego.
Planowość. Różnorodność działań. Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców. Trwałość efektów. Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego. |
1. W jaki sposób nauczyciele uczą dzieci samodzielności? |
Obserwacja zajęć dydaktycznych |
Według harmonogramu |
2. Co świadczy o kreatywności i innowacyjności nauczycieli? |
Analiza dokumentacji (programy autorskie)
Analiza zapisów w dziennikach zajęć
Obserwacja zajęć dydaktycznych
|
Październik 2018
Według harmonogramu
Według harmonogramu |
||
3. Co świadczy o kreatywności i innowacyjności dzieci? |
Obserwacja zajęć dodatkowych
Analiza dokumentacji dotyczącej obserwacji dzieci
Analiza dokumentacji prezentującej wytwory dzieci: fotografie, wystawy, strona internetowa, itp. (tabela analizy dokumentacji, analiza jakościowa) |
Według harmonogramu
listopad 2018 maj 2019
co miesiąc |
||
4. W jaki sposób nauczyciele włączają rodziców do kształtowania samodzielności dzieci? |
Ankieta dla nauczycieli (1) |
Styczeń 2019 |
||
5. W jaki sposób nauczyciele współpracują z rodzicami w celu rozwijania kreatywności dzieci?
|
Ankieta dla nauczycieli (1)
|
Styczeń 2019
|
||
|
Ankieta dla rodziców (7) Ankieta dla nauczycieli (7)
|
Grudzień 2018 |
5. Respektowane są normy społeczne
Przedmiot ewaluacji |
Kryteria ewaluacji |
Pytania ewaluacyjne |
Sposób realizacji/źródła informacji |
Termin realizacji |
Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci. |
Planowość. Różnorodność działań. Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców. Trwałość efektów. Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego. |
1. W jaki sposób nauczyciele kształtują postawy patriotyczne dzieci? |
Obserwacja zajęć dydaktycznych |
Według harmonogramu |
2. Na realizację jakich wartości nastawione jest przedszkole? |
Analiza dokumentacji: program wychowawczy przedszkola, programy profilaktyczne, programy dodatkowe, koncepcja pracy przedszkola, statut przedszkola, itp. |
Grudzień 2018 |
||
3. Co świadczy o wychowaniu do wartości w przedszkolu? |
Analiza dokumentacji: sprawozdań z uroczystości, strony internetowej.
|
Kwiecień 2019 |
||
4. W jaki sposób nauczyciele włączają rodziców do kształtowania postaw patriotycznych dzieci? |
Ankieta dla nauczycieli (2) |
Marzec 2019 |
||
5. W jaki sposób nauczyciele współpracują z rodzicami w celu kultywowania priorytetowych wartości przedszkola? |
Ankieta dla nauczycieli (2) |
Marzec 2019 |
||
6. W jaki sposób przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym? |
Ankieta dla nauczycieli (2) |
Marzec 2019 |
3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
Przedmiot ewaluacji |
Kryteria ewaluacji |
Pytania ewaluacyjne |
Sposób realizacji/źródła informacji |
Termin realizacji |
Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie ze sprzętu multimedialnego. Zbadanie stopnia wykorzystania sprzętu specjalistycznego, w tym multimedialnego, w celu monitorowania osiągnięć dzieci. |
Planowość. Różnorodność działań. Zaangażowanie dzieci, nauczycieli i rodziców. Trwałość efektów. Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego. |
1. Czy w przedszkolu zostały określone kompetencje cyfrowe dzieci. Jeśli tak, to jakie umiejętności powinny nabyć dzieci |
Analiza dokumentacji – arkusze obserwacji dzieci. |
Listopad 2018 |
2. W jaki sposób w przedszkolu uczy się dzieci odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania ze sprzętu multimedialnego? |
Obserwacja zajęć dydaktycznych. |
Według harmonogramu |
||
3. W jaki sposób nauczyciele angażują rodziców do kształtowania umiejętności bezpiecznego i odpowiedzialnego posługiwania się sprzętem multimedialnym? |
Ankieta dla nauczycieli (3) |
Marzec 2019 |
11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych
Przedmiot ewaluacji |
Kryteria ewaluacji |
Pytania ewaluacyjne |
Sposób realizacji/źródła informacji |
Termin realizacji |
Badanie losów absolwentów przedszkola, wykorzystanie wyników badań do dalszej pracy. |
Planowość. Różnorodność działań. Zaangażowanie nauczycieli. Trwałość efektów. Trafność doboru treści i metod oddziaływania wychowawczego. |
1. Jaki poziom wiedzy i umiejętności wykazali absolwenci przedszkola zdaniem nauczycieli? |
Ankieta dla nauczycieli w szkole (4) |
Marzec 2019 |
2. Jaki poziom wiedzy i umiejętności wykazali absolwenci przedszkola zdaniem rodziców? |
Ankieta dla rodziców absolwentów (5) |
Kwiecień 2019 |
||
3. W jaki sposób nauczyciele poznają |
Wywiad z nauczycielami (6) |
Grudzień 2018 |
Zadania do wykonania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Wybór wymagań do ewaluacji i określenie założeń ewaluacji. Powołanie zespołów ewaluacyjnych. |
Do 15 września 2018 r. |
dyrektor, rada pedagogiczna |
Opracowanie planu ewaluacji wewnętrznej:
|
Do 15 września 2018 r. |
dyrektor, Rada Pedagogiczna, zespół ds. ewaluacji |
Przygotowanie projektu ewaluacji:
|
Zgodnie z przyjętym planem i harmonogramem |
Zespół ewaluacyjny, dyrektor |
Realizacja działań ewaluacyjnych:
|
Zgodnie z przyjętym planem i harmonogramem |
Zespoły ds. ewaluacji |
Analiza zgromadzonych danych:
|
Zgodnie z przyjętym planem i harmonogramem |
Zespoły ds. ewaluacji, dyrektor |
Raport:
|
Maj 2018 |
zespół ds. ewaluacji, dyrektor |
Popularyzacja:
|
Czerwiec 2018 |
przewodniczący zespołu ds. ewaluacji |
Wdrożenie działań wynikających z rekomendacji:
|
|
dyrektor przewodniczący zespołów ewaluacyjnych |
Skład zespołów ewaluacyjnych:
Wymaganie 1.: nauczycielki grup 3 - letnich.
Wymaganie 5.: nauczycielki grup 5 – letnich.
Wymaganie 3: nauczycielki grup 6 – letnich.
Wymaganie 11: nauczycielki grup 4 – letnich.
Przewodniczące zespołów ewaluacyjnych: Alicja Maliczak (3 i 4-latki) , Katarzyna Pawelczak (5 i 6-latki)