- ADAPTACJA
- INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
- NABÓR 2023/2024
- ZARZĄDZENIA DYREKTORA PRZEDSZKOLA
- EDUKACJA
- NASZE GRUPY
- KADRA PRZEDSZKOLA
- WYDARZENIA I AKCJE
- DOBRA RADA DLA RODZICA
- Z ŻYCIA PRZEDSZKOLA 2018/2019
- BHP
- Nagrody i wyróżnienia
- Nasi absolwenci
- Projekty Unijne i Dotacje
- Ogłoszenia Dyrektora
- Nasi partnerzy
- Przerwa wakacyjna
- iPrzedszkole
- Nadzór pedagogiczny
- Ciekawe strony
- DOKUMENTY
- Kontakt
- UBEZPIECZENIE
- KONKURSY
- Deklaracja dostępności cyfrowej dla strony internetowej
Gotowość szkolna
Ilekroć nawiązuję rozmowy z rodzicami na temat gotowości szkolnej ich dzieci, zainteresowanie rodziców skupia się głównie wokół umiejętności pisania, czytania i liczenia, a czasem umiejętności społeczno-emocjonalnych ich dzieci. I słusznie, jednak sam proces dochodzenia do tych umiejętności jest o wiele bardziej skomplikowany, niż mogłoby się wydawać i wymaga od dziecka doskonalenia wielu obszarów rozwojowych, o których trzeba pomyśleć zanim określimy czy dziecko jest gotowe do podejmowania prób czytania i pisania, dotyczy to również umiejętności matematycznych. Do napisania niniejszego artykułu skłoniła mnie lektura książki pod redakcją Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”. Idąc za myślą autorów publikacji chciałabym przedstawić główne wskazówki, jakie zostały zawarte w odniesieniu do wspierania rozwoju dzieci.
Komunikowanie się z dzieckiem
-
odpowiadajmy chętnie i swobodnie na dziecięce pytania,
-
udzielajmy odpowiedzi, uwzględniając możliwości dziecięcego umysłu,
-
bierzmy pod uwagę fakt, że każda udzielona dziecku odpowiedź jest zarazem wyczerpująca i tymczasowa,
-
odpowiadajmy zgodnie z prawdą, ale na miarę dziecięcych możliwości intelektualnych,
-
nie nadużywajmy magicznych wyjaśnień, utwierdzając dziecko w antropologicznym
i magicznym światopoglądzie, -
uważnie wsłuchajmy się w dziecięce pytania, a potem udzielajmy mądrych odpowiedzi.
Działanie dziecka i skupienie uwagi
-
zwracajmy uwagę na duże odczuwanie sprawstwa podczas wykonywania działań – towarzyszmy, chwalmy, podpowiadajmy kolejne czynności, pokazujmy efekt dziecięcego wysiłku,
-
wspierajmy umiejętność skupienia uwagi,
Aktywności jakie podejmuje dziecko podczas skupienia uwagi:
Odpowiedzmy sobie na pytanie: Czy dziecko potrafi na tyle długo kontrolować (sterować) aktywnością poznawczą, żeby poznać to, co znalazło się w polu spostrzeżeniowym? |
-
wraz z wiekiem zauważamy u dziecka wzrost możliwości sterowania swoją aktywnością
w ramach uwagi: kontrola uwagi (zakres oraz czas) – zmniejsza się podatność na rozproszenie, adaptacyjność uwagi – gdy dorosły prosi o skupienie uwagi oraz stosowanie odpowiedniej strategii w poznawaniu (np. wodzenie wzrokiem przy porównywaniu dwóch ilustracji),
-
pamiętajmy, że na gospodarowanie zasobami poznawczymi mają wpływ: pula zasobów uwagi, trudność zadania oraz preferencje człowieka,
-
istnieją problemy ze skupieniem uwagi, ponieważ niektóre dzieci nie są w stanie wyjść poza aktywności poznawcze: dotykowe, wzrokowe i ruchowe (zjawisko „niewoli bodźców przypadkowych”).
Pamięć wzrokowa
-
ważne, aby dzieci umiały skupić się na oglądaniu obrazka odpowiednią ilość czasu potrzebnego do zatrzymania surowych bodźców w pamięci przemijającej, przetworzenia ich i spożytkowania,
-
istotne jest umiejętne organizowanie pola spostrzeżeniowego, tak aby dostrzegane informacje wizualne łączyć w sensowne całości i ustalać ich znaczenie,
-
ważna jest umiejętność wodzenia wzrokiem wzdłuż wzorów w poszukiwaniu regularności, bo jest to konieczne w nauce czytania i pisania.
Wysiłek intelektualny w sytuacjach trudnych (odporność emocjonalna)
-
pomagajmy dzieciom rozumnie zachowywać się w sytuacjach trudnych, wymagających wysiłku umysłowego i opanowania się, gdy nie wszystko przebiega po ich myśli,
-
emocje decydują o poczuciu sensu wszystkich zadań i sytuacji, wyznaczają kierunek czynności intelektualnych i przyczyniają się do sposobu postępowania,
-
dzieci emocjonalnie odporne mają ukształtowany nawyk reagowania na dostrzeżoną trudność, a wzrost emocji ujemnych pomaga im się skoncentrować na zadaniu,
-
dzieci psychicznie mało odporne, gdy dostrzegają trudność odczuwają silne zagrożenie, zaś odczuwalne napięcie jest nie do zniesienia, wówczas są bierne, albo płaczą, opierają się; taka postawa wobec zadań może się utrwalać,
-
powinniśmy w procesie wychowawczym stopniowo oswajać dzieci z napięciem emocjonalnym.
Rozwój mowy
-
mowa jest powiązana z dziecięcym rozumowaniem, umożliwia przebieg procesu nauczania, sprzyja kształtowaniu schematów umysłowych,
-
ekspresja słowna związana z emocjami dziecka ma ogromny wpływ na jego rozwój społeczny, samoocenę, pozycję w grupie,
-
dbajmy o bogate słownictwo dzieci, tłumaczmy niezrozumiałe pojęcia,
-
w zabawie wspierajmy dialogi dziecka, stawiajmy pytania.
Czynności umysłowe przydatne do poznawania siebie,
otoczenia i sprostania oczekiwaniom szkolnym
-
klasyfikowanie: porządkowanie obiektów, nazywanie ich,
-
rozumowanie przyczynowo-skutkowe,
-
wnioskowanie o zmianach odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych.
Sprawność fizyczna dzieci
-
dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci trzeba im zapewnić co najmniej 3 godziny dziennie intensywnej aktywności ruchowej, jeśli czas ten jest skracany dzieci zaczynają cierpieć na niezaspokojona potrzebę ruchu.
Umiejętności społeczne
-
ważna, aby uczyć dzieci rozróżniania dobra i zła (np. czytając baśnie),
-
potrzeba kształtowania empatii, życzliwego nastawienia do innych,
-
powinniśmy wspierać dzieci w osiągnięciu umiejętności obdarzania innych uwagą (uważne obserwowanie ludzi, ich komunikatów),
-
dajmy przykład stosując i wymagając od dziecka stosowania zwrotów grzecznościowych.
W przedszkolu wyróżnia się cztery obszary prowadzenia zajęć ze starszymi przedszkolakami:
-
zabawy spontaniczne i dydaktyczne,
Zabawa spontaniczna jest podstawową działalnością dziecka, potrzebną, aby dziecko zgromadziło maksymalnie dużo doświadczeń potrzebnych do budowania schematów umysłowych niezbędnych dziecku do radzenia sobie z różnorodnymi sytuacjami życiowymi. Nie należy lekceważyć dziecięcej zabawy. |
-
sytuacje zadaniowe (samoobsługowe),
Wykonywanie czynności samoobsługowych wpływa na dynamikę rozwoju umysłowego dzieci i przyczynia się do ich lepszego przygotowania do nauki szkolnej: kształtuje bowiem sposób organizowania czynności, aby osiągnąć dany cel. Dzieci wykazujące niechęć do wykonywania czynności samoobługowych przenoszą często ten styl zachowania na sytuacje zadaniowe typu dydaktycznego. Dzieci nie utrzymujące porządku w swoim otoczeniu często nie starają się w wykonywaniu zadań typu intelektualnego (np. niechętnie wypowiadają się pełnym zdaniem). Dziecko osiągając sukcesy, mając poczucie sprawstwa lepiej motywuje się w sytuacjach edukacyjnych. |
-
wydarzenia organizowane w przedszkolu,
-
zajęcia edukacyjne.
Wszelkie działania podejmowane w pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu powinny być spójne z oddziaływaniem domu rodzinnego. Zauważając nowe zachowanie dziecka, pojawiające się nawyki np. samoobsługowe, wzmacniajmy je, chwalmy nasze dzieci, nie bójmy się wymagać. Przygotowując dzieci do podjęcia nauki w szkole zatroszczmy się o każdy aspekt jego rozwoju. Zadbajmy o racjonalne korzystanie z mediów. Miejmy na uwadze fakt, że lata przedszkolne są okresem najbardziej dynamicznego rozwoju dziecka. Jednocześnie wszelkie działania przygotowujące do nauki szkolnej traktujmy jako zabawę z dzieckiem, a nie żmudne ćwiczenia.